Alla inlägg under januari 2009

Av Jennie - 31 januari 2009 20:08

What a night! Trodde faktiskt ett tag att vi va med i dolda kameran...att allt kan gå så fullkomligt fel är för mig helt obegripligt :) Jag ska börja från början så ni förstår...


Igår kväll så skulle hela familjen ut och äta, min kära far fyller år idag och att bjuda på middag var mina bröders present. När det nu har öppnat en ny restaurang i Sollefteå så vill man natuligtvis prova och se vad det är för något. Så vi hade alltså bokat bord klockan sju på Hörnan! När vi kommer dit blir vi visad till vårat bord, sätter oss ner och ska få menyerna. Vi är alltså sju personer...vi får tre menyer! Vi kunde inte ens kolla två och två...jaja, de va väl inte så farligt, dom hade väl gjort för få menyer helt enkelt. Vi hinner inte ens öppna menyerna, vi få som alltså har fått dom förrns servitrisen frågar vad vi vill ha att dricka. Johan (min bror) frågar om vi kan få titta vad som finns först? Får nått kort svar tillbaka, men hon står kvar. Alla skyndar sig och säger vad vi ska ha. Fem personer vill dricka vin, så de beställs två flaskor rött. Hon (servitrisen) kommer in med två flaskor och ställer ner dom på bordet och går. Jag vet inte..men är inte vitsen med en servitris att man ska servera? Kanske är jag som har fel men när jag jobbade som det så gjorde då jag de :) Jaja, vi kan ju hälla upp vin själv...pappa häller upp till alla och startar med Gabriella (svägerskan). Efter ett tag så ser vi att hela hennes glas är fult med kork! Den som öppnat flaskan hade alltså inte gjorde de särskilt bra. Johan påpekar detta och dom tar ut glasen men lämnar vinet :) Vi sitter alltså och funderar vad vi ska äta...jag som är vegetarian har näst intill alltid problem att hitta nått. Men den här gången hade Gabriella snällt nog ringt ner för att kolla så att det fanns vegetarisk mat. Vad tror ni?? Nä det finns då inte på menyn. Frågar snällt servitrisen om dom har nån mat. Får till svar att det är det som finns i menyn och att man kan kombinera en egen rätt från olika meze. Jaha...jaja, men nu skulle jag vilja ha en varmrätt. Frågar igen om hon vill gå och höra med kocken. Men de vill hon minsan inte! Nähä! Vi frågar om det är Mender som jobbar i köket, chefen som också äger Terrassen i Långsle där man har varit ofta (Dessutom har min far och bror byggt utbyggnaden åt honom). Jo då det är han som jobbar...bra säger vi och ber att få prata med honom. Vi frågar om han fixa nått och visst kan han det, inga problem! Hmm...förstår inte riktigt vad de satt i för servitrisen, varför det va så svårt att fråga. Ni kanske undrar varför jag inte tog meze bara och ja...på toledos brukar jag alltid göra det men i det här fallet så hittade jag ingenting att kombinera för att få till en hel måltid. Vi är på g att beställa förrätt, den som alla vill ha är såklart slut! De slutar med att vi alla vill ha vitlöksbröd och några tar öven nånting mer.

Sitter och surrar och har trevligt...det tar VÄLDIGT lång tid men så äntligen kommer första förrätten till Anna (andra svägerskan). Sen kommer dom ut med några till förräter på ett fat. Servitrisen säger: Jaha, vilka va de som skulle ha dom här?

Hmm..är ganska bra och veta vad hon håller i om man ska svara på en sån sak :) Jaja, dom ställs ner till dom som ska ha dom. Då kommer hon med en jättetallrik! Jag han tänka: men vem beställde en sån där stor förrätt och vips har hon ställt tallriken framför mig! Det är min varmrätt som har kommit in FÖRE min förrätt! Jag informerar henne att jag minsann vill ha min förrätt först jag med precis som alla andra. Hon tar tallriken och går ut med den. Strax efter kommer våra så kallade vitlöksbröd. När jag tänker vitlöksbröd så tänker jag på nått gott bröd med mycket vitlök som har varit i ugnen och är alldeles varma och krispiga...men åter igen...de kanske bara är jag? In kommer pizzabröd (jag lovar dom va säkert kvar från lunchen på Terrassen eller nått) som dom har klickat ut lite vitlök längst uppepå, inge smör och absolut inte varma utan helt kalla. Inte goda!!

Precis när alla fått sina förrätter, ja vi har nog inte ens hunnit lyfta upp bestiken så kommer dom med nya tallrikar. Det är varmrätten.

Johan: Men snälla...kan vi få äta förrätten först?

Jag lovar, de fanns lixom ingen plats till att ställa tallrikarna med varmrätten på nånstans. De var fullt på bordet!

Servitrisen mummlar nått och bär ut tallrikarna igen. Jag kan ju säga så här...för de första så hur tänker man som kock när man precis har skickat ut förrätterna? För det andra, hur tänker man då som servitris...som går ut med maten 2 sekunder efter man gått ut med den första? Jag fattar inte! Teamwoork och hjärna...hört talas om de?

Jaja, vi äter..eller ja inte brödet i alla fall :)

När vi ätit färdigt är de som om ingen är intresserad av att plocka bort...tillslut måste vi säga till att ja nu är vi färdiga. Då klickar de lixom lite långsamt...jaha, ja vi kanske ska ta bort tallrikarna då säger hon...

Vad tror ni nu dom kommer ut med?? Jag skulle skämmas om jag va dom...om de nu va så att kocken sa att dom skulle göra de så hade jag vägrat om jag va dom. Dom kom ut och serverade exakt samma mat som dom hade kommit med 25 minuter innan. Dom hade inte ens försökt värma på den!? På min tallrik var de pommes...ni kan ju tänka er hur dom kändes efter 25 minuter :) Helt sannslöst! Jag kunde såklart inte hålla tyst utan viftade dit henne och undrade hur sjutton hon kunde servera nått dyligt. All mat var iskall! Köttet helt kallt, torrt och smaklös! Gick inte att äta. Hon som rycker bara på axlarna och mumlar nått. Inte be om ursäkt eller tar ut maten och erbjuder sig att orda nått nytt. Utan går därifrån.

Alla är ju måttligt förbannade och sitter och petar i maten. Johan bestämmer sig för att gå och prata med henne så han går fram till bardisken. Säger till henne att vi kommer inte betala ett öra för den här maten, vi kan betala för det vi har druckit men inget annat. Maten går ju helt enkelt inte att äta! Hon gör fortfarande ingen ansträgning utan säger att det där får vi ta med Mender sen. Johan kommer tillbaka till bordet och vi sitter alla där och petar. Tillslut ger vi upp och bestämmer oss för att gå. Antingen gå nån annanstans och äta nån efterrrätt eller gå och bowla.

Johan och Nicke (bror 1 & 2) går fram till bardisken och ber att få prata med Mender, denne kommer ut för att diskutera. Johan förklarar läget, att maten inte har gått att äta. Kocken skyller på att det har varit så mycket folk och sen skyller han på oss...att vi skickade till baka maten :) Johan säger de att själva vitsen med en förrätt är ju att man äter den FÖRE maten. Säger sen att vi kan betala 500 kr för vinet men maten tänker vi inte betala. M säger då surt att då bjuder jag på allt! Johan säger, ja men då lyfter vi på hatten och tackar! Sen räcker han fram handen för att skaka hand. M vänder tvärt på klacken och går.

Happ tänkte vi, vi går. Vi klär alltså på oss och går ner mot bowligen. Tar bara några minuter ner dit och när vi kommit dit kommer Nicke på att han har glömt sin mobil. Så han traskar själv upp igen. Vi står där nere och väntar och efter ett tag funderar vi vart han tog vägen egentligen?! Lite olka skämmt poffar upp om att dom har snott mobilen :) Tillslut så kommer han och vad tror ni har hänt?! Ja, mycke riktigt, dom hade tagit mobilen och skulle ha 500 kr i pant för den! Fy fan, hur kan man va så jävla koko! Jag fattar inte :) Sen att man ska va så jävla feg att man inte våga komma ut och säga de själv utan skickar en av servitriserna. Fy så dåligt! Nicke blev ju så paff och ville ju ha sin mobil så de va ju bara betala dom 500. Sinnes ju!

Han hade ju ändrat sig och ville ha betalt för de vi hade druckit. Men har man en gång sagt att man bjuder på de så får man väl för fan stå sitt kast?

I alla fall så kändes hela kvällen som ett stort skämmt :) Hur kan ALLT gå så fel? Jag kan förstå servitrisen att hon kanske är ny och inte kan allt perfekt. Men kan man inte servera bra eller hälla vin så måste man ju i alla fall kunna kompensera med att glatt humör och vara lite sevice minded! Annars ska man fortast möjligt byta jobb!


Vi avslutade i alla fall kvällen bra nere på bowlingen så de va skoj :) Haha! Vi lär nog inte glömma den födelsedagsmiddan i första hand ;)

Av Jennie - 24 januari 2009 11:32

När jag ändå höll på tänkte jag att jag lika gärna kan ladda upp fler bilder och visa hur vi bor :)

Bild 1: Vardagsrum

Bild 2: Vardagsrum och matsal

Bild 3: Matsal

Bild 4: Gästrum

Bild 5: Wc

Bild 6: Kök

Bild 7: Kök

Bild 8: Datarum


Glömde visst att fota ett av sovrummen, de blå rummet. Är blått från golv till tak :) Knallblå heltäckningsmatta, blommiga blå tapeter och ljusblått tak, härligt! Kort sagt de är inte så mycket att se :) De rummet ska i alla fall bli datarum sen och datarummet nu ska bli ett till gästrum.


Ja nu har ni en liten aning om hur vi bor ;)

Kram! /Jennie

Av Jennie - 24 januari 2009 11:22

Ja, vi håller som sagt på för fullt så så här ser det ut nu då. Inga tapeter och inget golv, vackert! Men man slipper dom gräsliga tapeterna i alla fall, haha!!

Av Jennie - 24 januari 2009 11:20

Ja...tänkte jag skulle visa er hur vårat sovrum såg ut före renovering så ni får ett litet humm. Visar även de tre dörrarna som jag ha surrat om :)

Ja, så här såg de då alltså ut före!

Av Jennie - 24 januari 2009 11:15

Fick ju rå om sötproppen i måndags. Så här kommer några bilder från dagen. Blev pyssel på morgonen, våfflor till lunch som jag fick tummen upp för :) sen bar de iväg till badhuset dit även Christer följde. Sen blev de lite mys och stoj på kvällen :) Här kommer bilderna!

Av Jennie - 22 januari 2009 19:37

Okey, jag tycker verkligen Mamma Mia är riktigt bra film med härlig musik. Men nån måtta får de verkligen vara! Jobbar idag och direkt när vi kom tillbaka fråns T's jobb så skulle denna se på just Mamma Mia. Nu har den gått tre varv på raken...lite less måste jag säga att jag blir :) Hellst eftersom det inte är första gången heller. Har ju blivit lite av en favorit för T kan man ju säga så de här är vad som händer varje kväll ugnefär.


Ledig imorn, ska bli skönt. Åker och tränar direkt på morgonen och sen klockan 10 så ska jag och Christer på banken. Ska försöka få lån så vi kan borra för bergvärme. Så håll alla tummar för oss imorn!

Sen blir de väl till att fortsätta grejja inne i sovrummet, de går sakta men säkert framåt. Just nu ser de hemskt ut men snart så! ;) Ska lägga ut lite före och efter bilder så ni får se. Blir i alla fall väldigt ljust, har valt vita/beiga tapeter och en fondvägg i samma färg men med blanka stora blommor. Väldigt stilren tycker jag, me like!


Jobbar lördag, tycker verkligen inte om att jobba helg. Men nu är de så och då får man göra de bästa av de. Är egentligen min lediga helg men eftersom jag ordnade så jag fick vara ledig förra veckan på söndagen då de va skoterträff så får jag allt jobba den här helgen istället. Så nu blir de två lördagar på raken! Men nästa helg gör de inte så mycket för då är inte Christer hemma ändå. Han ska med grabbgänget till Björnrike, fusk tycker jag! :) Men han va snäll nog och planerade in de efter hur jag jobbade så de inte blev en helg då jag va ledig. Sötnöten min!


Blir en tidig kväll ikväll, ska absolut gå och lägga mmig på en gång då T har gjort de. Behöver all sömn jag kan få, har blivit lite dåligt med de på sista tiden. Har kännts som jag gått i dvala hela dagen och de är ju ingen hitt. Så i kojs tidigt får de bli. Nu ska jag gå och fixa ordning allt här inför imorn så allt är klart då. Sov gott! /Jennie

Av Jennie - 19 januari 2009 09:14

Idag har jag turen att få låna sötproppen :) Han ska vara med mig hela dagen! Dagis är stängt idag och jag är ledig så de passar ju alldeles utmärkt. Sitter och pysslar i sängen, har massa klistermärken och färgpennor som Anton gör vackra  konstverk av. Men just nu startade Musses klubbhus på tv så nu får jag ingen kontakt med honom :) Så då passar jag på och skriva lite. Vet inte riktigt vad vi ska göra sen idag. Tror nog de lutar åt att vi åker ner till badhuset, men har inte sagt nått till Anton än. Får bli en överaskning ;) Tyvärr så öppnar ju inte badhuset förrns 1?! Tycker de är lite konstigt måste jag säga. Jaja, så är de...tror de blir till och ta de lite lugnt nu på förmiddan om vi ska orka med att bada. Brukar ju som ta lite på krafterna att bada!


Igår va de skoterträff, riktigt skoj måste jag säga. Hellst att åka dit, då va lederna jättebra. På  plats va de ganska kallt och blåsigt så de va väl lite sådär, jag satt mest inne i det varma tältet :) Men hann ändå med en liten tipspromenad. När vi sen skulle åka hem va jag i valet och kvalet om jag skulle åka skoter med Christer eller bil med Katarina. Men jag tänkte att de va ju så mysigt att åka dit så de skulle ju gå bra hem med. Tänkte dock inte på att drygt 200 skotrar hade kört där efter oss. Leden va som en puckelpist! Fy vad jobbigt de va, va helt slut i benen då vi kom hem :)


På kvällen åkte vi ner och åt på terrassen, skönt att slippa laga mat ibland. Efter de när alla andra åkte hem så tog jag en promenad bort till bion. Va där i god tid och tog fin fina platser till mig, Katarina, mamma, Nathalie och Mia. Såg på Australia, såå bra film! Har ni inte sett den så rekomenderar jag er verkligen. Jättebra!!


Nää nu ska jag och Anton pyssla lite ;)

Tudles! /Jennie

Av Jennie - 16 januari 2009 23:18

Ska strax krypa till kojs, har redan bäddat och fixat i soffan på jobbet. Så jag sitter faktiskt under täcket och har datorn i knät...tänkte jag kunde skriva en trudelut. För konstigt nog så är jag inte trött?! Jag som alltid är trött...mycket konstigt. Har tittat på Mamma Mia som sagt...två gånger :) Jaja, jag ska inte klaga...hellre den två gånger än Saltkråkan samma avsnitt 10 gånger. Mamma Mia är ju faktiskt bra, mysig musik som man blir glad av :)

Ska bli skönt att få vara ledig i helgen, känns inte som att jag ha varit ledig i flera dagar. Har lixom haft så mycket att göra så tiden har bara sprungit iväg.


Har tittat på utlandsresor med...är så otroligt sugen! Men vi har sagt typ april...så de är ju ett tag kvar. Men så snabbt som allt går så är det väl april om en grisblink. Tycker tidengår så snabbt nu för tiden, jag förstår inte varför? Tycker alltid hösten brukar gå så långsamt och julen brukar vara så länge...men allt bara poffa förbi. Jaja, de betyder ju att det snart är sommar så :) Jag älskar sommaren! Den får gärna gå sakta, eller snarare den får INTE gå snabbt. Ska hinna så mycket i sommar så jag vet inte hur det ska gå ihop...jaja, de ordnar sig nog.


Känner att det var en hel evighet sen jag va i Östersund! Om jag inte får nått uppdrag där snart så får jag allt ta och planera in en färd dit ändå. För nu saknar jag allt folket där (ni vet vilka ni är) och sen saknar jag och lufsa runt på stan :) Även om jag aldrig hittar nått där så gillar jag och gå omkring där.

Fick faktiskt ett uppdrag härom dan men inte riktigt i Östersund...men de blev jag tvungen att tacka nej till :( Vill verkligen tolka nu! Saknar de som bara den. Tror jag får ta en mjukstart och ställa mig framför tvn och tolka lite :) Får se om händerna funka, haha!


Sen måste jag ta en tripp upp till Cami med, nu när hon fått sin nya lght så passar de ju perfekt! Ska bli så skoj :) Så fort sovrummet är klart måste jag ta tag i det och planera in nått. Nu när jag ha ändrat schemat så är jag ju som sagt ledig 7 dagar i rad var 4:e vecka, så då passar de ju perfekt.


Nä nu ska jag försöka somna så jag orkar upp i tid imorn. Sov gott! /Jennie


Ovido - Quiz & Flashcards